Clara Lobregat Balaguer

CLARA BALAGUER (Makati City, Pisces Metal Monkey) is a cultural worker. From 2010 to 2018, she articulated cultural programming with rural and underserved communities in the Philippines through the Office of Culture and Design, a residency space and social practice platform. In 2015, she co-founded Hardworking Goodlooking, a cottage industry publishing hauz interested in horror vacui, thickening research on the post-(or de-) colonial vernacular, collectivizing authorship, and the value of the error. Currently, she coordinates the Social Practices course at Willem de Kooning Academy and teaches Experimental Publishing at Piet Zwart Institute in Rotterdam. Frequently, she operates under collective or individual aliases that intimate her service in a given project, the latest of which is To Be Determined.

TO BE DETERMINED is an undocumented organization that has recently migrated to the Netherlands from the Philippines and other places, assuming a new name and identity. It is curious about models of collectivizing authorship (be it credited, anonymous, or divested), underground railroads (in plain sight) to institutional access, territory constructed between repose and transit (including languages spoken by any inhabitants), and the decolonization of cultural work through the lens of the contemporary (post-colonial) vernacular. It is currently molting or in the process of determining how it must operate within a foreign landscape. But what is clear, at this point in time, is that TBD is (still) comprised of sleeper cells and yet-to-be-determined networks that activate and deactivate in response to external factors: abundance to be distributed, urgencies to be addressed, or leisure to be. When prompted, TBD identifies as a social practice performance.

Publishing as Bloodletting: On the Circulation of Public Humours

A lecture delivered in fragments. On the extended simile of making public as a form of bloodletting. Research or content or cultural capital as bodily humour, signaling vigor, nourishment, the imperative to circulate, and embodied practice. The independent researcher-publisher as convalescent, afflicted with all manner of precarious ills or, on the contrary, engorged with access to cultural capital and institutional resources, bound by duty to redistribute to limbs furthest away from the source, from the center of the body of knowledge. Books as leeches on the body public. Circulation as a physical act—books do not move themselves. The act of (independent, unsanctioned) publishing as a creation of value that is located in the body, because implication of the body is needed to circulate in networks.

FR (conférence en anglais)

CLARA BALAGUER (Makati City, Singe Métallique Poissons) est une travailleuse culturelle. De 2010 à 2018, elle a mis en place une programmation culturelle avec des communautés rurales et mal desservies des Philippines par le biais de l’« Office of Culture and Design », un espace de résidence et une plateforme de pratique sociale. En 2015, elle a cofondé Hardworking Goodlooking, une maison d’édition artisanale qui s'intéresse à l’horreur vacui, à l’épaississement de la recherche sur la langue vernaculaire post-(ou dé)coloniale, à la collectivisation des auteurs et à la valeur de l'erreur. Actuellement, elle coordonne le cours Pratiques sociales à l’Académie Willem de Kooning et enseigne l'édition expérimentale à l’Institut Piet Zwart de Rotterdam. Souvent, elle opère sous des alias collectifs ou individuels qui intègrent son service dans un projet donné, dont le dernier en date est à déterminer.

TO BE DETERMINED est une organisation sans papiers qui a récemment migré des Philippines et d’autres pays vers les Pays-Bas, avec un nouveau nom et une nouvelle identité. Elle s’intéresse aux modèles de collectivisation des auteurs (qu’ils soient crédités, anonymes ou cédés), aux chemins de fer souterrains (à la vue de tous) à l’accès institutionnel, au territoire construit entre le repos et le transit (y compris les langues parlées par les habitants) et à la décolonisation de l’œuvre culturelle par le prisme du contemporain (post-colonial) vernaculaire. Il est en train de muer ou est en train de déterminer comment il doit fonctionner dans un paysage étranger. Mais ce qui est clair, à l’heure actuelle, c’est que le TBD est (encore) composé de cellules dormantes et de réseaux non encore déterminés qui s’activent et se désactivent en réponse à des facteurs externes : abondance à distribuer, urgences à traiter, ou loisirs à être. Lorsqu’on le lui demande, TBD s’identifie comme une performance de pratique sociale.

La publication comme saignée : Sur la circulation des humeurs publiques

Une conférence en fragments. Sur la comparaison étendue entre rendre des choses publiques comme une forme de saignée. Recherche ou contenu ou capital culturel en tant qu’humour corporel, signalant la vigueur, la nourriture, l’impératif de circuler, et la pratique incarnée. Le/la chercheuse éditrice indépendante en tant que convalescente, affligée de toutes sortes de maux précaires ou, au contraire, engorgée par l’accès au capital culturel et aux ressources institutionnelles, liée par le devoir de redistribuer aux membres les plus éloigné·e·s de la source, du centre du corps de la connaissance. Des livres comme des sangsues sur le corps public. La circulation en tant qu’exercices physiques ne bouge pas d’elle-même. L’acte de publication (indépendante, non sanctionnée) comme création de valeur qui se situe dans le corps, parce que l’implication du corps est nécessaire pour circuler dans les réseaux.

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Les Brasseurs - art contemporain
Rue du pont, 26/28
4000, Liège
07.02.2020 — 18:00

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